Podcast over ethische en duurzame financiering in de reeks Sustainababbels

© Britt Buseyne

Sustainababbels lanceert mini-reeks over duurzame financiering. Daarmee is de podcast over duurzaam ondernemerschap toe aan zijn derde seizoen. Gastvrouw Britt Buseyne werkte hiervoor samen met Hefboom, Solifin, Socrowd, Trividend en de Sociale Innovatiefabriek.

Sociale en Ethische financiering

Het derde seizoen van Sustainababbels gaat over duurzame financiering. Hiervoor werd samengewerkt met ethische en sociale financiers Hefboom, Socrowd, Trividend en koepelorganisatie Solifin. Vijf ondernemers vertelden gastvrouw Britt hun verhalen over de zoektocht naar duurzame financiering. Van crowdlending over mezzanine-financiering tot ethisch investeren. Onder andere Vanessa Debruyne (BillieCup) en Karel Lootens (wooncoop) komen aan het woord.

De eerste aflevering van de mini-reeks over duurzame financiering verscheen op 2 september 2021. De podcast beluisteren kan via Spotify, Google en Apple Podcasts, of via je eigen favoriete podcastkanaal. Je kan de podcast ook terugvinden op LinkedIn en Instagram.

Sustainababbels?

Sustainababbels zag in 2019 het levenslicht met een twintigtal video-interviews via YouTube. In het eerste seizoen ging Britt in gesprek over de uitdagingen en opportuniteiten van duurzaam ondernemen. Onder andere met; Valerie Geluykens (CSR Manager bij KBC), Pieterjan Verhaeghen (mede-oprichter Bolt Energie) en Wim Geens (CEO Renewi).

Begin 2021 verscheen het tweede seizoen van Sustainababbels, niet als videoreeks maar wel als podcast onder andere te vinden via Spotify. Het zorgde meteen voor een exponentiële groei in het bereik: “Fans van het eerste uur lieten me weten dat ze de gesprekken liever beluisterden dan bekeken”, legt Britt Buseyne uit. “De overstap naar podcasting leek dus evident, al had ik nooit gedacht dat het zo’n succes zou zijn.” Ondertussen bereikt Sustainabbabbels bijna 4.000 mensen.

“Het unieke aan de podcast is dat hij specifiek gericht is op duurzame ondernemers”, zegt Buseyne. “Niet alleen is dat een aanvulling op het bestaande aanbod voor burgers en consumenten, maar het slaat ook een noodzakelijke brug tussen de initiatieven rond duurzaam ondernemen die vandaag bestaan.”

Ook in de toekomst wil Sustainababbels samenwerken met derde partijen om het draagvlak voor duurzaam ondernemerschap verder te vergroten. Voor seizoen twee werkte de podcast ook al samen met Shift Videoproductions uit Gent en met Goforest, die een boom planten voor elke voorbije en toekomstige gast.

Geïnteresseerden kunnen zich vanaf dit seizoen inschrijven voor de nieuwsbrief van Sustainababbels. Mensen die geen tijd hebben om de afleveringen van 35 minuten te beluisteren, ontvangen zo de belangrijkste take-aways rechtstreeks in hun mailbox.

Impact financiering als alternatief op het klassieke spaarboekje

Met jouw filosofie de markt veranderen? In de laatste aflevering van de mini-reeks vertelt Karel Lootens, medeoprichter van Wooncoop, over kiezen voor duurzaam en voor de lange termijn. Impact financiering als alternatief op het klassieke spaarboekje.

Mensen die op zoek zijn naar een zinvolle invulling van hun centen kunnen, in plaats van dit op de bank te zetten, investeren in Wooncoöperatie Wooncoop. In ruil daarvoor ontvangen zij jaarlijks een stuk rendement over het bedrag dat zij uitlenen. Wooncoop kiest bewust voor een evenwichtige financieringsmix tussen de bewoners, particuliere financiers, zoals Hefboom als ethische financier en financiering vanuit de bank.

Meer informatie over de podcastreeks vind je op brittbuseyne.be/podcast.