Compagnie de KOE: Al 30 jaar een gevestigde waarde in de theaterwereld


Compagnie de KOE is al 30 jaar een gevestigde waarde in de theaterwereld. Het gezelschap koos ervoor om te blijven spelen in 2021. Een moedige keuze, niet in het minst door de belangrijke negatieve impact op de cash flow: digitale voorstellingen genereren immers beperkte inkomsten. Terwijl de vaste kosten doorlopen. Door te blijven spelen houden ze mede de sector draaiende. En freelancers aan het werk.

Image: Ⓒ Koen Broos

Compagnie de KOE

Compagnie de KOE is een theatergezelschap gebaseerd in Antwerpen en opgericht in 1989. De huidige artistieke kern bestaat uit Peter Van den Eede, Natali Broods en Willem de Wolf. De kerntaak van de compagnie is het creëren van theatervoorstellingen waarmee ze door Vlaanderen, Nederland, Frankrijk en Duitsland touren.

Met de vinger aan de pols van de tijd

De KOE maakt spitse, geestige en persoonlijke voorstellingen. Wars van alle theatercodes en -conventies en waarin vorm en inhoud niet van elkaar los te denken zijn. Heerlijk filosofische komedies, die daarin geen paradox zien. Met de vinger aan de pols van de tijd. Altijd pogend om de mens een spiegelbeeld voor te schotelen dat tegelijk snijdend eerlijk en diep empathisch is. Schijnbaar apolitiek.

Met hun producties staan ze zowel in de landelijke als de grote kunstencentra zoals De Vooruit in Gent en Het Kaaitheater in Brussel. Ze zijn trots op, en blij met het trouwe publiek dat ze doorheen de jaren hebben opgebouwd.

Een digitale voorstelling betekent minder inkomsten

De KOE koos er bewust voor om te blijven spelen – en geen gebruik te maken van de tijdelijke werkloosheidsuitkering en zelfstandigen premies – in het voorjaar van 2021. Omdat ze doorheen de jaren een stevige financiële reserve opgebouwd hebben. Door te blijven spelen houden ze mede de sector draaiende en freelancers aan het werk.

Het gezelschap turnde de geplande monoloog die Natali Broods op het podium zou brengen om naar een multimediaal concept. Het resultaat werd: The Courage to Be Disliked, ‘een livestream waaraan je gekluisterd zit‘ volgens de Volkskrant.

Image: Ⓒ Koen Broos

Een digitale voorstelling betekent wel minder inkomsten. Aangezien de uitkoopsom lager is dan bij een live voorstelling. Omdat de vaste kosten wél constant blijven, werd het gezelschap geconfronteerd met een cashflow probleem. Met de extra middelen van het Herstel Cultuurkrediet heeft de KOE opnieuw de financiële ademruimte om verder te blijven spelen via livestreams.

Een financieel sterke en goed uitgebouwde organisatie

“Dat een financieel sterke en goed uitgebouwde organisatie zoals de KOE ook bij ons komt aankloppen omdat ze geconfronteerd wordt met dringend cash probleem, bewijst nogmaals het nut van het Herstel Cultuurkrediet voor de ganse sector. Hierdoor kan de KOE haar werking, ondanks corona, verder zetten en het publiek verwennen met haar intrigerende voorstellingen”. Anja Mackelberg, kredietconsulent

Het Herstel Cultuurkrediet

Hefboom is dan ook verheugd dat ze de KOE kon helpen met een Herstel Cultuurkrediet om deze precaire financiële situatie door te komen. Samen kijken we halsreikend uit naar het moment dat er opnieuw live kan worden gespeeld. Want dat de KOE heel wat in petto heeft in 2021 staat als een paal boven water.

Ook in 2021 kan Hefboom opnieuw het renteloos herstel cultuurkrediet aanbieden. Een aanvraag indienen kan tot en met 15 november 2021. Meer informatie vind je hier.