Jeugdtheater is geen kinderspel


4Hoog maakt theater voor kleuters vanaf 3 jaar. Voor velen is een voorstelling van het Gentse gezelschap de allereerste theaterbeleving. Maatschappelijk enorm relevant, maar door de lagere subsidies en hoge vaste kosten kwam de pionier in kleutertheater in financieel zwaar weer terecht. Met een interne reorganisatie en hulp van Hefboom werd het schip weer recht getrokken.

Ondanks 25 jaar ervaring en een uitstekende reputatie, was 2023 voor 4Hoog een jaar vol ingrijpende veranderingen en financiële zorgen. Vandaag staan Inge Van Ermengem en Simon D’Huyvetter aan het roer als zakelijk en artistiek verantwoordelijke bij 4Hoog. Zij moesten bij hun aantreden direct moeilijke beslissingen nemen.

“De aanvraag voor Vlaamse subsidies voor de periode 2023-2027 kreeg in eerste instantie een negatief advies”, blikt Inge terug. “Dat was een enorme schok, omdat 4Hoog toch een gevestigde waarde is in de cultuursector. Uiteindelijk werd er toch een subsidie toegekend, maar veel te weinig om de vaste werking mee te financieren. Het bestuur kon niet anders dan de vaste ploeg van 6 mensen afslanken naar 1 voltijdse. Het was dat of de boeken sluiten.”

Om de doorstart financieel te ondersteunen, kwam de organisatie bij Hefboom terecht. “Het contact was direct heel constructief”, zegt Inge. “Ze hebben onze werking financieel doorgelicht en op basis van een onderbouwd financieel plan kregen we een overbruggingskrediet. Daarmee waren onze cashflowproblemen opgelost en konden we verder bouwen aan onze werking.”

Voor de artistieke visie werd Simon D’Huyvetter aangetrokken. ”Ik was als freelancespeler én -maker al jaren betrokken bij 4Hoog en speelde in binnen- en buitenlandse producties. Samen met Inge was ik enorm gemotiveerd om de ervaring van 25 jaar niet verloren te laten gaan. We kregen ook veel steun en waardering uit de sector. Dat geeft goesting om verder te doen.”

“We zijn ook fier dat we erin slaagden om alle geboekte voorstellingen toch te laten doorgaan”, vult Inge aan. “Op die manier konden we de gemaakte afspraken met de freelancemedewerkers nakomen, terwijl we aan de zakelijke en artistieke vernieuwing werkten.”

Vernieuwing die wel degelijk nodig was, weet Simon. “4Hoog is als het ware slachtoffer geworden van het eigen succes. Met soms 8 producties tegelijk op de baan en 650 voorstellingen in één seizoen was er fysiek en mentaal te weinig ruimte om te vernieuwen. Zo’n speelschema pakt op de artistieke adem en brengt de kwaliteit in het gedrang. We gaan dus minder spelen en zo de ruimte creëren voor artistiek onderzoek. Daarin zijn we best ambitieus.”

“We zijn nog niet klaar”, besluit Inge. “Maar we kunnen nu vooruitkijken. Samen met een vernieuwde raad van bestuur werken we verder aan de vernieuwing. 2024 zien we nog als een overgangsjaar waarin we break-even willen draaien als tussenstap naar een financieel gezonde toekomst. Onder meer door de strategie achter de verkoop verder te stroomlijnen en voorstellingen efficiënter in te plannen. Door hierover transparant te communiceren naar de sector kunnen we op veel goodwill rekenen. 4Hoog blijft voor cultuurhuizen en onze partners een keurmerk waarmee ze graag samenwerken.”