LAb[au], Laboratory for Architecture and Urbanism


LAb[au] – voluit Laboratory for Architecture and Urbanism – startte in 2001 met als doel het onderzoeken van de invloed van geavanceerde, hedendaagse technologieën op architectuur en kunst.

Sinds 2003 vormen Manuel Abendroth, Jérôme Decock en Els Vermang het kunstenaarstrio achter de kenmerkende kunstwerken en installaties. Hun werk brengt licht, geluid en beweging naar voren, gekenmerkt door het ruimtelijke, conceptuele en processuele.

Het drietal ontwerpt en creëert installaties en kunstwerken voor de publieke ruimte. LAb[au] creëert hiernaast ook middelgrote kunstwerken voor bedrijfscollecties en kleinschalige kunstwerken voor private collecties. Die worden via kunsthandelaars en galeries internationaal verkocht.

Tentoongesteld in ‘s werelds meest gerenommeerde kunstinstellingen

LAb[au] stond al tentoon in enkele van ‘s werelds meest gerenommeerde kunstinstellingen, zoals Kunsthal (“Action Reaction” – Rotterdam, 2018), Musee d’Art Contemporain (“Physicality” – Montreal, 2015), MOMA (“Artist Novelist” – New York, 2014), Biennale di Venezia (“Noise” – Venetië, 2013) en Seoul Museum of Art (“Artificial Garden” – Seoul, 2013).

YES NO PERHAPS en fLux

LAb[au] ving onlangs aan met de productie van het kunstwerk YES NO PERHAPS, besteld door de Haeger Foundation in Duitsland. Twee spiegelschermen zetten het principe van de “aan (ja) / uit (nee)”-schakelaar om in binaire gegevens om willekeurig letters en vervolgens woorden te genereren. Op Instagram kan je de productie ook volgen via labau.official. 

LAb[au] werkt intussen ook aan fLux, het eerste publieke kunstwerk van het drietal in Noord-Amerika. LAb[au] won met haar ontwerp de opdracht van de Garden & Walks Trust Public Art Competition in Toronto, Canada. Deze lichtinstallatie voor het treinstation van Toronto wordt een permanent deel van de voetgangerstunnel. Meer informatie over fLux vind je hier.

De impact van corona op de kunsten

Door de coronacrisis stonden verschillende projecten en opdrachten voor steden en bedrijven on hold. Dit heeft een grote impact op een kleine kunstenaarsorganisatie als LAb[au]. Inkomsten en voorschotten van kunstprojecten komen pas later binnen en de verkoop van werken vertraagt. Terwijl vaste kosten en personeel betaald dienen te worden. Het kunstenaarscollectief had snel werkkapitaal nodig om de werking te garanderen en de kunstwerken alsnog op te leveren.

LAb[au] is een gevestigde waarde met een indrukwekkend track record. Het kunstenaarstrio bouwde in de voorbije twee decennia een stevige reputatie op en leverde onder meer publieke kunstwerken voor verschillende Europese steden. Met een Herstel Cultuurkrediet kan LAb[au] haar werking, ondanks corona, verder zetten. En in Europa en daarbuiten een ambassadeur blijven van de Belgische, Vlaamse en Brusselse kunsten. – Mike Manarpies, kredietconsulent

Een Herstel Cultuurkrediet brengt een oplossing

LAb[au] kreeg via Hefboom een Herstel Cultuurkrediet om de artistieke werking van het collectief te garanderen. Dit werkkapitaal stelt LAb[au] in staat verder te werken aan de lopende projecten YES NO PERHAPS en fLux en ze op te leveren in 2021 en 2022.