
Financiering voor maatschappelijke verandering
Interview met Piet Callens, verantwoordelijke voor Hefboom Financiering
2025 is een jaar vol mijlpalen voor Hefboom. Zo viert Piet Callens deze maand ook zijn tiende lente als vaste waarde in het team. Als verantwoordelijke van de financieringsactiviteiten bouwde hij het kredietaanbod uit, geeft hij mee richting aan de strategie en houdt hij het oog op het maatschappelijke kompas van de organisatie.
Een terugblik op het parcours van Piet is tegelijk ook een blik vooruit op de uitdagingen én opportuniteiten in impactfinanciering. Door zijn rol binnen Hefboom is Piet gaandeweg een steeds groter pleitbezorger geworden van een ander soort economie: een die inzet op solidariteit en impact.
Van media naar maatschappelijke meerwaarde
Piet begon zijn loopbaan in de mediawereld, waar hij als commercieel manager bij VRT-sponsorovereenkomsten onderhandelde. “Een boeiende en levendige wereld”, blikt hij terug. Later trok hij mee de kar bij CultuurInvest, een fonds binnen PMV dat investeerde in creatieve en culturele ondernemingen. “Daar leerde ik het belang van maatschappelijk rendement kennen. Die combinatie van financiering en maatschappelijke impact wilde ik verder uitdiepen.”
Na een korte periode als zelfstandige, kwam Piet in 2015 in contact met Hefboom. “Ik kende de wereld van impactfinancieren nog niet goed, maar voelde dat dit de juiste richting was. Al snel vroeg de toenmalige directeur me om het toenmalige kredietteam te leiden.” Wat begon als een tijdelijke opdracht, groeide uit tot een langdurig engagement.
Drie pijlers van financiering
Onder Piets leiding bouwde Hefboom Financiering het aanbod verder uit: Cultuurkrediet, Impactkrediet en Impulskrediet. “Die drie pijlers zijn erg verschillend, maar delen eenzelfde doel: toegankelijke en betaalbare financiering met het oog op maatschappelijke verandering.”
Voor de Cultuurkredieten stond Piet mee aan de wieg. “We wilden na het stopzetten van CultuurInvest vermijden dat een waardevol instrument verloren ging. En gelukkig ging de Vlaamse overheid daarin mee. Ondertussen verschaften we sinds de start in 2018 voor bijna 12 miljoen euro leningen aan kunstenaars en culturele organisaties.”
Ook de Impactkredieten zijn een speerpunt: “Die bestaan al langer, maar daar zag ik nog veel potentieel. Van sociale tewerkstelling tot innovatieve woonvormen: we financieren initiatieven die niet altijd terechtkunnen bij klassieke banken. Het is belangrijk dat onze klanten kunnen lenen aan interessantere voorwaarden zodat er meer middelen beschikbaar zijn voor de realisatie van het maatschappelijk doel.”
Impulskrediet is de derde pijler. “Dat is microfinanciering voor een kwetsbare doelgroep: mensen zonder eigen middelen en vaak ook een complexe sociale achtergrond. Met Impulskrediet helpen we hen de ondernemersdroom waarmaken als ze bij banken geen krediet (meer) krijgen.”
Van product naar strategie
Piet volgt nog slechts een handvol dossiers individueel op. “Mijn rol is meer overkoepelend. Ik leid het team, onderhoud contacten met onze stakeholders zoals de Vlaamse overheid en werk aan de verdere uitbouw en ontwikkeling van onze financieringsinstrumenten. Cruciaal daarbij is om zowel onze maatschappelijke als financiële doelstellingen te bewaken.”
Dat betekent ook: zelf een financieel duurzaam beleid voeren. “We spreiden het risico binnen onze portefeuille door het juiste evenwicht te bewaken in kredietverlening aan kleinere, soms risicovollere kredietvragen en financieringsvragen van grotere of solvabele organisaties. Dat is een permanente afweging op basis van de vragen die binnenkomen. Die mix houdt onze portefeuille gezond én relevant.”
Hefboom voor impact
Financiering is voor Piet geen doel op zich, maar een middel om maatschappelijke verandering mogelijk te maken. “De maatschappelijke uitdagingen zijn groot: klimaat, zorg, armoede, inclusie… Er ontstaan heel wat nieuwe kleinschalige initiatieven die we een kans geven om te groeien. Maar ook voor bestaande en grotere organisaties helpt ons competitief aanbod om meer te investeren in hun missie. Door drempels te verlagen, vergroten we de impact van die sociale, culturele of inclusieve initiatieven.”
Wat Hefboom daarbij onderscheidt? “Wij zijn een ethische en sociale financier. We hebben ondertussen 40 jaar ervaring met impactondernemen, we kennen de uitdagingen als geen ander, denken mee en hebben een groot netwerk. We moeten geen grote winsten uitkeren aan aandeelhouders. Dat is niet ons model: ons kapitaal komt van particulieren en organisaties die maatschappelijke impact op de eerste plaats zetten, naast een bescheiden financieel rendement. Dankzij hen kunnen wij financiering aanbieden die de maatschappelijke transitie versnelt.”
Brede blik en samenwerken
Hefboom is vandaag actiever dan ooit. “We bereiken meer nieuwe klanten buiten ons traditionele netwerk en verkennen maatschappelijke thema’s en uitdagingen. Zo ontbreekt het in Vlaanderen aan een structureel aanbod betaalbaar en inclusief wonen. De wachttijden en noden zijn enorm. Als antwoord daarop ontstaan heel wat nieuwe initiatieven gebaseerd op coöperatieve woonmodellen, het community land trust-concept, housing first… We werken aan een betaalbaar financieringsaanbod voor die initiatieven zodat we samen met hen in de komende jaren toch al een deeltje van die grote nood kunnen wegwerken.”
Samenwerking met andere spelers is daarbij volgens Piet essentieel. “Op vlak van impactfinanciering beweegt er een en ander in Vlaanderen momenteel. We moeten daarbij wel vermijden dat het landschap versnipperd raakt. Hefboom werkt als schuldfinancier nu al vaak samen met banken of andere financiers. Dat moeten we verder uitbouwen, zonder onze eigenheid te verliezen.”
Drie toekomstdromen
Als Piet vooruitkijkt, ziet hij drie prioriteiten: “Eén: structurele verankering en verdere uitbouw van onze microkredieten, zodat we meer mensen duurzaam aan de slag krijgen. Op die manier halen we mensen via ondernemerschap uit de werkloosheid. Onderzoek heeft uitgewezen dat elk microkrediet zelfs 1,2 tot 1,6 VTE’s aan tewerkstelling creëert. Investeren in microkredieten haalt niet enkel mensen uit hun sociaal isolement, maar genereert ook aantoonbare economische baten voor onze overheden. Twee: een sterke rol blijven spelen in de financiering van kunstenaars en culturele organisaties. En drie: oplossingen ontwikkelen voor betaalbaar wonen via een fonds of ander financieringsproduct. Als we daarin slagen, dan zou ik een zeer tevreden mens zijn.”
Het parcours bij Hefboom bracht voor Piet ook persoonlijke groei. “Ik kwam hier binnen met een eerder atypisch profiel, zonder veel affiniteit met maatschappelijke en sociale thema’s. Maar doorheen de jaren is mijn blik sterk veranderd. Het was een traject van bewustwording. Ik ben er nu meer dan ooit van overtuigd dat ethische financiering niet enkel een sterke hefboom is voor een sociale, ecologische en inclusieve samenleving, maar evenzeer leidt tot een duurzaam economisch rendement.”
Meer weten over onze kredietverlening?