“Als andere deuren gesloten blijven, biedt Hefboom een open deur.”

In gesprek met Lien en Nassera, nieuwe medewerkers bij Hefboom

Begin dit jaar verwelkomden we maar liefst twee oud-collega’s terug die we graag aan jullie voorstellen. Lien De Vos en Nassera Choatene deden beiden al eerder ervaring op bij Hefboom en keren nu terug. Lien als kredietconsulent en Nassera als medewerker bij het team dienstverlening. Welkom (terug)!

“We zijn samen gestart op 6 januari”, opent Lien de babbel. “Alles was vanaf de eerste dag goed georganiseerd. In mijn vorige job werkte ik een klein team en dan is het fijn om te merken dat alles hier heel gestructureerd is. De ontvangst was bijzonder hartelijk.” Nassera vult enthousiast aan: “We zijn direct opgenomen in het team, alsof we nooit zijn weggeweest. We kregen een warm onthaal en goede begeleiding. Echt een plezante werkomgeving om naar terug te keren.”

Lien studeerde handelsingenieur met een extra jaar in micro-financiering. Tijdens dat jaar had ze overdag veel tijd en daarom zocht ze een studentenjob. “Ik kon voor 4 maanden aan de slag als consulent bij Impulskrediet. Dat was een heel leuke en leerrijke ervaring die naadloos aansloot bij mijn studie. Daarna heb ik voor verschillende ngo’s gewerkt. Eerst in Togo en Burkina Faso en later vanuit België. Dat heb ik 7 jaar gedaan en dan was het tijd voor iets anders. Nu ben ik terug bij Hefboom als kredietanalist voor zowel Impulskrediet als het Cultuurkrediet.”

Nassera is boekhoudster van opleiding, met een lange staat van dienst. Ze is oorspronkelijk Franstalig maar werkte vooral in Nederlandstalige bedrijven. Als laatste bij een grootbank, maar dat sloot niet langer aan bij haar verwachtingen. “Ik wou liever in een kleinere organisatie aan de slag. Wat later kon ik als interim starten op de boekhouding van Hefboom. Toen ik besefte dat ik eigenlijk geen boekhouding meer wou doen, sloeg ik een ander pad in. Na enkele maanden in Canada, probeerde ik in België een zelfstandige activiteit uit te bouwen om ouderen te helpen. Ik volgde ook enkele opleidingen rond persoonlijke ontwikkeling. En toen kreeg ik de kans om bij het team dienstverlening van Hefboom te starten.”

Alle twee zien ze zowel de verschillen met hun vorige jobs als de gelijkenissen. “Het is een heel andere sector dan ontwikkelingswerk”, geeft Lien aan. “Toch is het sociale aspect ook hier heel belangrijk. Het gaat ook bij Hefboom over het helpen van kwetsbare mensen, zeker bij Impulskrediet. Dat vind ik zelf een belangrijk aspect in mijn werk. Ik moet het gevoel hebben dat ik echt een positieve bijdrage lever.”

Voor Nassera is het contact met de mensen daarbij cruciaal. In haar geval zijn dat vooral de vennoten van de coöperaties die het team dienstverlening ondersteunt. “Dat sociale aspect miste ik in de boekhouding met vooral computerwerk en weinig echte, warme contacten. In mijn nieuwe job zijn die er wel. Dat maakt het ook veel meer afwisselend en motiveert me om er 100% voor te gaan.”

In hun eerste weken bij Hefboom namen Lien en Nassera al een stevige duik in hun nieuwe job. “Ondanks die korte inwerkperiode is er ondertussen toch al één Cultuurkrediet goedgekeurd”, aldus Lien. “Heel leuk om zelfs op die korte termijn een succeservaring te hebben en een kunstenaar concreet vooruit te kunnen helpen. Ook bij Impulskrediet behandelde ik al een eerste aanvraag: een jonge man die vanuit een moeilijke achtergrond toch een kleine onderneming wil starten. Ik vind het heel motiverend om te zien wanneer iemand een opportuniteiten grijpt en er iets van wil maken.”

Achter elke aanvraag zit een persoonlijk verhaal. Omdat Lien beide kredietstromen opvolgt, ziet ze veel verschillende profielen passeren. “En dat vind ik net heel interessant. In mijn vorige job waren die directe contacten er veel minder en dat miste ik toch wel. Nu volg ik het dossier persoonlijk op en zie ik op korte termijn ook het resultaat ervan: het wordt goedgekeurd of niet. Natuurlijk worden niet alle aanvragen voorgelegd aan het Kredietcomité. Als we een aanvraag nog niet matuur genoeg vinden, leggen we altijd heel goed uit waarom. Soms verwijzen we dan voor coaching of begeleiding door naar organisaties als UNIZO of Starterslabo.”

Open en duidelijke communicatie is ook in de job van Nassera heel belangrijk. “We verzorgen met Hefboom de administratieve en financiële opvolging van tal van coöperaties, vooral in de sector van de duurzame energie, sociale economie en welzijn. Ik volg de vragen op die binnenkomen van ofwel de coöperaties zelf of van hun aandeelhouders. Dat kan gaan over de aan- of verkoop van aandelen, het verloop van de algemene vergadering of de uitbetaling van de dividenden. Om dat op een correcte manier te kunnen doen moet ik al die coöperaties natuurlijk beter leren kennen. Heel wat nieuwe info dus en best wel uitdagend.”

Beiden vinden de solidaire missie van Hefboom ook na 40 jaar nog relevant, vandaag misschien meer dan ooit. “We helpen startende ondernemers of coöperaties verder en dat is enorm belangrijk”, benadrukt Nassera. “In het algemeen ontbreekt dat te vaak in onze huidige samenleving. Met een warme en solidaire benadering geeft Hefboom tegengas aan de verdere individualisering. En dat op mensenmaat. Met interesse voor wat mensen doen, als alternatief voor de onpersoonlijke benadering van grootbanken of dienstverleners. Die visie en aanpak spreekt me enorm aan.”

Lien komt uit een sector waar dat solidaire aspect nét wel heel belangrijk was. “Misschien is het helpen van straatkinderen in Afrika niet direct te linken aan het ondersteunen van startende ondernemers in België. Maar in beide gevallen gaat het om het geven van kansen. Die sociale dimensie is heel duidelijk aanwezig in de missie van Hefboom. Het is ook belangrijk dat we de vinger aan de pols blijven houden, de noden die leven in de samenleving detecteren en met ons aanbod mee evolueren. Een thema als betaalbaar wonen bijvoorbeeld wordt steeds belangrijker en daar willen we in de toekomst op inspelen.”

De sociale missie van de organisatie wakkert bij beiden ook het persoonlijk vuur aan. “Het is essentieel dat ik er zelf in geloof”, geeft Lien aan. “Voor mij is het belangrijkste dat als andere deuren gesloten blijven, mensen bij ons een open deur vinden en zo een stapje verder kunnen. Dan weet ik dat ik door mijn job te doen, mensen en organisaties kan helpen hun plannen te realiseren.”

Daar sluit Nassera zich volmondig bij aan. “Het feit dat ik die coöperaties kan helpen met taken die voor hen misschien niet prioritair maar wel belangrijk zijn, geeft veel voldoening. Door hen administratief te ontlasten, kunnen ze zich meer op hun corebusiness richten.”

Het sociaal engagement van de Hefboom-collega’s beperkt zich vaak niet tot hun job. Ook na de uren zorgt die persoonlijke drive en maatschappelijk betrokkenheid voor mooie verhalen. Dat is bij Nassera en Lien niet anders.

Als kind al hielp Nassera oudere buren met de boodschappen. Dat leidde later tot een idee voor een zelfstandige activiteit en laat haar ook vandaag nog niet los. “Tijdens corona zag ik dat veel ouderen eenzaam werden. Bezoek kon toen niet, terwijl iedereen dat menselijk contact echt nodig heeft. Dat raakte me diep en ik wou daar iets mee doen. Echt de tijd maken om contact te maken met de mensen, met hen te spreken en te helpen bij kleine dingen. Daarom overweeg ik nu om als vrijwilliger in rusthuizen oudere mensen te helpen, bijvoorbeeld bij digitalisering.”

Na haar verblijf in Burkina Faso bleef Lien een lokaal scholenproject ondersteunen. “Een paar keer per jaar organiseren we met een groepje gelijkgestemden een verkoopactie ten voordele van die scholen. En ook hier zie ik een link met wat we bij Hefboom doen. Kinderen daar naar school laten gaan of hier een ondernemer helpen bij het opstarten van een zaak. Eigenlijk gaat dat over hetzelfde: mensen kansen geven voor een betere toekomst, door hen een duwtje in de rug te geven.”

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies, zodat wij u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals u herkennen wanneer u terugkeert naar onze website en het helpt ons om te begrijpen welke delen van de website het meest interessant en nuttig worden bevonden.

Indien we een actieve campagne via facebook of google adwords hebben kunnen we aan de hand van cookies van google ads en facebook pixel de effectiviteit opvolgen.

U kunt al uw cookie-instellingen aanpassen op de tabbladen aan de linkerkant.