“Hier krijg ik volop kansen om mezelf te ontplooien.”
In gesprek met student-medewerker Kayla
Sinds enkele maanden krijgt team Hefboom versterking van een enthousiaste jonge medewerker. Kayla Ceulemans laat als jobstudente een frisse wind door de communicatie van onze organisatie waaien. Haar creatieve werk kan je zien op onze sociale media. Hier laten we haar ook zelf aan het woord.
Hoe ben je bij Hefboom terecht gekomen?
Ik heb een bachelor journalistiek en doe nu een aanvullende opleiding in communicatie, branding en advertising. Afgelopen zomer heb ik als jobstudent bij een bedrijf voor digitale tv gewerkt. Via een contact daar hoorde ik dat ook Hefboom ondersteuning zocht bij de communicatie en meer specifiek voor de sociale media. Dat sprak me uiteraard aan.
Kende je Hefboom al?
In onze opleiding kregen we een brede kijk op verschillende sectoren. Ik kende Hefboom dus van naam, maar wist niet precies wat ze deden. Het is ook een ander soort organisatie dan de bedrijven waarvoor ik al heb gewerkt. Inhoudelijk is het meer uitdagend. Het ligt dichter bij de dingen die ik zelf belangrijk en interessant vind. Mijn interesse was dus direct gewekt. Ik ben dan ook blij dat ik sinds 1 oktober als jobstudent-communicatie het team van Hefboom mag versterken. Het geeft me extra kennis en ervaring die ik in mijn latere carrière zeker kan meenemen.
Maar je studeert ook nog verder?
Klopt, na mijn opleiding journalistiek en specialisatie in video voelde ik de nood om toch nog een bredere basis te krijgen vooraleer in het werkveld te duiken. Een verkort studietraject geeft me nu een ruime waaier van extra kennis en expertise. Met naast het journalistieke werk en video ook audio, schrijven en reclame. In februari 2025 studeer ik af en omdat ik naast het studeren wel wat tijd heb kon ik er nog een paar freelance jobs bij nemen. De opportuniteit bij Hefboom kwam dus op het juiste moment op mijn pad.
Wat doe je precies bij Hefboom?
Eén à twee dagen in de week help ik bij de communicatie. Een beetje afhankelijk van de noden en de hoeveelheid werk. Door de zaken met een nieuwe blik te bekijken kan ik natuurlijk ook voorstellen doen om de zaken anders aan te pakken. Ik ben nu vooral bezig met de berichten op Facebook en Instagram. Voor mij is daarin het belangrijkste om de naamsbekendheid van Hefboom op sociale media te vergroten. Dat doen we met een visuele rode draad om de herkenbaarheid te versterken. En met berichten die inhoudelijk relevant en visueel aantrekkelijk zijn.
Hoe kan de communicatie beter?
Door te zorgen dat de zogenaamde ‘stopkracht’ van onze communicatie groter wordt. Dat kan met berichten waarbij je tijdens het scrollen op sociale media letterlijk even stilhoudt om ze te bekijken en te lezen. Hefboom is actief rond belangrijke maatschappelijke onderwerpen. Dat is een opportuniteit die we meer moeten benutten. Door de bestaande achterban meer te betrekken, hen te prikkelen en daarnaast een nieuwe generatie warm te maken voor de doelstellingen van Hefboom. En zo hopelijk nieuwe jonge coöperanten aan te trekken. Maar daarvoor moeten ze de werking natuurlijk eerst leren kennen. En dus moet onze communicatie zowel informerend als creatief en dynamisch zijn. Er mag wel wat meer schwung inzitten, natuurlijk passend bij de stijl en identiteit van de organisatie. Dat is best een grote uitdaging, maar we komen er wel.
Hoe is het om hier te werken?
Vooraf wist ik niet dat Hefboom zo’n dynamische organisatie was. Ik had er een verkeerd beeld van en dacht dat het allemaal wat gereserveerder en formeler zou zijn. Maar hier heerst echt een open en positieve sfeer en ik krijg volop kansen om mezelf te ontplooien. Iedereen is ook bereid om me bij te leren over het financiële aspect waarin ik toch nog minder thuis ben. Er wordt constant info uitgewisseld. En over de middag kan ik ook letterlijk gaan pingpongen met de collega’s. (lacht)
Wat haal je er zelf uit?
Als je gevraagd wordt om te helpen is het fijn om het gevoel te krijgen dat je ook echt aan het helpen bent. Dat je een meerwaarde voor de organisatie bent en verantwoordelijkheid krijgt. Ik krijg hier echt de ruimte om input te geven en mee na te denken over bepaalde uitdagingen. Ik voel dat iedereen in het team dezelfde visie heeft en hetzelfde wil bereiken. Er is een gezamenlijk streven naar een gemeenschappelijk doel en dat zorgt voor een zekere drive. Dat ontbreekt misschien in andere organisaties die vastzitten in een bepaald stramien of waar het meer ieder voor zich is.
Hoe kijk je naar de toekomst?
Als het gaat over de missie van Hefboom zit ik zelf tussen hoop en realisme. Ik hoop op een meer sociale, duurzame en inclusieve samenleving. Maar ik weet niet of we daar wel zullen geraken, gezien de huidige maatschappelijke context. Dat wil niet zeggen dat ik er niet mijn best voor wil doen. Via mijn werk bij Hefboom wil ik er alleszins mijn steentje aan bijdragen. En zo wordt dat doel hopelijk toch realiteit.
Bedankt voor het gesprek, Kayla!
En veel succes in alles wat je doet.