ViaVia: laat je organisatie leiden door de stem van gebruikers

ViaVia : Visie, Inspiratie en Actie in zorg en welzijn 

Hét leertraject over hoe de stem en visie van gebruikers, cliënten, patiënten én van hun omgeving te benutten binnen je zorg- en welzijnsorganisatie. Met als doel je diensten en aanbod nog beter af te stemmen op de noden van je patiënten, cliënten en gebruikers.

Wat houdt deze training in?

In welzijns- en zorgorganisaties werken we vanuit het principe dat de patiënt / cliënt / gebruiker centraal staat.  Maar in hoeverre lukt het ons echt om te luisteren en die stem centraal te zetten en leidend te maken in onze keuzes? Het wringt soms in de individuele dienstverlening met onbegrip of misverstanden tot gevolg. En ook op niveau van het aanbod komen noden en verwachtingen van de doelgroep niet altijd overeen met wat organisaties uitdragen.

WhoCares? en Hefboom ontwikkelden daarom deze unieke tweedaagse voor organisaties die willen weten wat er leeft bij hun doelgroep en daaruit willen leren om hun diensten/aanbod beter af te stemmen op de noden van patiënten, cliënten en gebruikers.

Wat anderen van de training vonden

Enkele getuigenissen van deelnemers van de vorige editie van deze training:

“De vele vele denkkaders en methodieken die ons werden aangereikt, waren echt heel interessant” – Ilse (Alvinnenberg)

“De uitwisseling met collega’s uit diverse sectoren is een absolute meerwaarde” – Chris (Wit Gele kruis)

“Onze organisatie is continu in beweging. Ik kreeg hier inzichten op de processen die spelen en hoe ik daarop kan werken om meer inspraak en participatie mogelijk te maken” – Lot (CAW)

Doelgroep en doelstellingen

De training is bedoeld voor stafmedewerkers en leidinggevenden uit zorg- en welzijnsorganisaties.

De grootte van je organisatie of de mate waarin er al gewerkt wordt aan inspraak en participatie spelen geen rol. Het belangrijkste is een gezonde nieuwsgierigheid naar het verhaal van jouw klanten, bereidheid tot zelfreflectie en het in vraag stellen van gewoontes in de eigen organisatie. En vooral ook de zin om ideeën en inzichten uit te wisselen met collega’s uit andere sectoren.

Programma 

In deze training gaan we praktijkgericht aan de slag om de stem van de burger binnen te brengen in organisaties. Met verhelderende inzichten, inspirerende getuigenissen en heel concreet materiaal dat je in de eigen organisatie kan inzetten maken wij je wegwijs in werkingsprincipes, tools en competenties.

Thema’s waarover we het onder andere zullen hebben zijn:

Deelnemers krijgen de nodige informatie (kennis en inzicht) en werken aan hun persoonlijke vaardigheden opdat ze met heel veel drive en goesting de vertaling kunnen maken binnen de eigen organisatie. Hiervoor reiken we ook een heel pak methodieken en aan om intern te gebruiken.

ViaVia staat voor Visie Inspiratie en Actie en toont natuurlijk ook het belang van informatie die je via via te weten komt.

Praktisch 

Datum: 3 en 4 juni 2024

Tijdstip: van 9u30 tot 16u30

Locatie: De opleiding vindt plaats te Antwerpen (details volgen, de locatie is goed bereikbaar met openbaar vervoer en er is ook parking).

Prijs: 556,6 EUR incl. btw. Inclusief uitgebreide documentatie, koffie, thee, water en een vegetarische lunch.

Korting: Is jouw organisatie aangesloten bij CASE via collectief.coop? Dan heb je recht op een korting van 10%.

Contact

Heb je vragen over deze training? Neem contact op met trainers Katrien Segers via Katrien.segers@whocares.be of met Tom Wouters:

Schrijf je hier in:

"(*)" geeft vereiste velden aan

Deze wordt vermeld op de factuur
Straat + nummer, postcode + gemeente
Kortingstarief?
Geef ons zeker een seintje via dit formulier, dan zorgen we samen voor een zo comfortabel mogelijke toegang en locatie.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.